Dictatorship
Какъв тип диктатура ни води в момента? Политическа, икономическа, медийна? Смесица от всички взети заедно?
ннаме примерно коментира към един предишен пост:
според мен живеем в медийна диктатура, не политическа. командите откъм дърпашите конците зависят от CNN как ще ги преразкаже. американския народ сам се мотивира да се се бори с “тероризма” и “злото”, никой не го принуди. когато страстите охладняха обаче политиците не бързат да се огънат и да се изтеглят от Ирак (което би довело до гражданска война между различните етноси)
Аз не съм съгласен с това виждане за медийното влияние. Със сигурност те играят важна роля в диктатурата, но при никакви положения не са те хората, които ръководят ситуацията. Безкрайната сила на икономическите гиганти тип Кока-Кола бива силно подценена от всички. Политиците са един вид главни актьори в медиите, а ние имаме правото да ги избираме. Те в крайна сметка никога не се влияят от избирателите си, но за сметка на това една дума от Международния Валутен Фонд е достатъчна да ги убеди в промяната на цял комплект закони. А МВФ е точно сборка на най-силните икономически сили, които нямат нищо общо с нас бедните и простосмъртните.
Повечето хора заподозряха, че зад войната в Ирак не се крие нищо повече, освен осигуряването на американския народ с евтин петрол. Оттам можем да си зададем и въпроса на кого принадлежат петролните фирми - на държавата или на частни лица? Новоизграждането на Ирак е също важен момент. “Добросърдечните американци” помагат на страдащите иракчани и им строят нови сгради и пътища, които най-вече на петролната индустрия ще служат. Обаче същата тази петролна индустрия биде приватизирана и в момента принадлежи на американски фирми. Значи американския данъкоплатец плаща на армията да разруши всичко и след това плаща на американските фирми да построят сгради за американските фирми. Едната от тези фирми принадлежи на Ричард Чейни, но това е страничен факт. Фирмата на бин Ладен и Буш трупа невероятни печалби от транзакциите на другите американски фирми, които профитират от цялата работа - тоест всекиму по няколко кюлчета.
А цените на бензина скокнаха навсякъде по света, цените на останалите енергийни източници се включиха и сега ние всички плащаме повече заради една конспирация.
Каква е ролята на медиите в тази ситуация? Просто да не ни кажат тези 3-4 изречения, които аз написах. Точно обратното - да ни убедят в правотата на нападението. Същото се отнася и за останалите събития, които биват потулени - 11ти септември, 7ми юли, 11ти март, какво става в Южна Америка, какво става в Иран, Израел, Палестина и където и да е. Ние страдаме от убеждението, че нашата система е праведна, честна и единствената функционираща, която трябва да разпространим до всяка точка на света. Истината е обаче точно обратното и ако решим да я разпространим, рискуваме унищожението на планетата.
А дали американския народ е толкова озлобен срещу тероризма е също доста под въпрос. Медиите това ни казват, но аз досега не съм срещнал нито един американец или американка, които да подкрепят тази теза. Тоест аз като не-гледащ телевизия имам всички основания да твърдя противоположното; а това от своя страна доказва тезата за диктатурата от политически тип. Другото, което доказва наличието на диктатурата и което аз неведнъж съм споменавал, е масовия международен протест срещу нападението върху Ирак. Ако имахме демокрация, както ни се казва по телевизия, радио и вестници, политическите водачи трябваше да се вслушат в гласа народен.
Така че диктатурата се диктува от икономиката - сиреч най-големите корпорации и банки, а медиите изкривяват реалността така, че на нас да ни хареса. Аз се чудя как така всички хора възприемат алчността и конкуренцията като основен двигател на общество, политика, икономика и т.н., когато това води при всички положения до момента, в който се изяждаме един друг.




виж тук реч на чомски:
http://www.nezavisim.net/index.php?option=com_content&task=view&id=2021&Itemid=33
Comment by rm — 2006, February 7 @ 12:20 pm
прочетох я. както пише там, въпреки закъснението тя все още е актуална. в общи линии се припокриват нещата… само с едно нещо не съм съгласен: тероризма. тероризма според чомски все още е нещо като “реакция” срещу американската политика. и все още е нещо, което не подлежи на контрол от страна на американските власти. все още се чудя, защо чомски разглежда проблема така, когато имаме достатъчно индикатори за намесата на тайни служби и подобни. харолд пинтър повече ми допадна със споменаването на американския тероризъм от недалечното минало. но, както казах, чомски говори в правилната насока. дано повече такива неща да се чуят скоро и от други личности.
Comment by Georg Hekt — 2006, February 9 @ 12:41 pm
прави си, че медиите не са диктатори, а проводници и изпълнители на нечии корпоративни стратегии.
Comment by ннаме.орг — 2006, February 9 @ 3:36 pm
обаче ти смяташ Shell, Nike и “Цоца-цола” за “злото”, a аз обвинявам цялата концепция за алчност и богатство, насаждана от медиите
Comment by ннаме.орг — 2006, February 10 @ 7:42 am
Защо смяташ, че не съм с теб? Не прочете ли последното изречение: “Аз се чудя как така всички хора възприемат алчността и конкуренцията като основен двигател на общество, политика, икономика и т.н., когато това води при всички положения до момента, в който се изяждаме един друг.”
Мисълта ми бе, че тези са основните представители на това зло. В стремежа си към богатство те нямат спирачки и морал. И тъй като те са “глобални играчи”, които влияят върху живота на ужасно много хора, редно е на първо място да им отделя внимание.
А медиите са просто една индустрия, която печели най-вече, когато играе в един отбор с другите индустрии. За свободна преса и дума не може да става.
Comment by Georg Hekt — 2006, February 10 @ 2:01 pm
сиква ли този филм, The Corporation. не е много ефектен, но казва много значими неща. Корпорацията не бива да притежава собственост и да бъде юридическо лице, защото единствените й мотови са печалбата и евентуално разрушаването на конкуренцията със ВСИЧКИ средства
Comment by ннаме.орг — 2006, February 10 @ 2:42 pm
гледах го, да. много неща разказва и аз лично смятам, че е доста ефектен. дали ще доживеем да го видим по канал 1? за канала на мърдок въобще не си правя илюзии, че ще се наеме с такова нещо, но държавната телевизия би трябвало да пуска такива неща…. вместо “бразди” примерно…
Comment by hekt — 2006, February 10 @ 5:44 pm
в държавната телевизия няма кой да отиде да купи актуални документални филми. дават си парите (които са от нашия джоб като данакоплатци) за сапунки и блокбъстари отпреди 6-7 години
Comment by ннаме.орг — 2006, February 17 @ 11:13 am
brazdi si e hubavo regionalno predavane :] ne se sumniavam, 4e za niakoi hora e i aktualno… mediite i politikata deistvat v simbioza spored men, vupreki, 4e ne mi e jasno za6to. v smisul, 4e mediite pritejavat ogromna sila, no javno ne smeiat da ia izpolzvat bez “nikoi otgore” da im podskazva posokata. Politicite bez medii ne mogat. Predi za pozastrelvali po niakoi i drug ot svoite, ako e pre4il mnogo, sega imat mediite da zapu6vat ustite na togova i onogova. A po goliamata 4ast ot naselenieto dotolkova se razseiva s tia skapani medii, 4e ne podozira za pertolni skandali, fa6istki rejimi i drugi podobni, uvi… niama kak ednovremenno da iska6 da stane6 superzvezda i da ti puka za6to po-diavolite durjat tia hora v Guantanamo. Vuprosut e za6to mediite se strahuvat ot tova, koeto 6te doide, ako oburnat nastoia6toto upravlenie na 6tatite i o6te niakoia i druga “vurhova”strana.
Comment by ee — 2006, February 20 @ 12:29 pm
напротив, медиите отразяват всеки фашистки режим и всяко клане и на хората просто спира да им пука, решават че има кой да мисли по въпроса и да направи нещо вместо тях. обаче Бушовците не гледат CNN, а гледат себе си в огледалото и дневната извадка за рейтинга им
това е малко като ефекта на Грийнпийс. “о, тия момчета протестират яко, защо и аз да се напъвам за екология. по-добре да отида на кино днес. те се грижат корпорациите да не излеят 100 тона сярна киселина в питейната ми вода и да пукна”.
Comment by nname — 2006, March 1 @ 10:26 am
хората също са навикнали на кланета и неща, обаче цялата корпоративна мафия барабар с политиците подсказват в чии обувки да се изсипе вината. плюс това медиите са една основна част в тази мафия - без тях тя няма да съществува… малките медии, които изведнъж добиват известност като изключително независими и готови да показват мизериите на мафията, на такива им се пращат томахоук ракетки: имаме случая ал-джазира като пример за това.
няма как да изкривим реалността - тази мафия има една едничка цел: трупането на кинти. дали начините са легални, нелегални, терористични и/или икономически е от второстепенно значение. лошото е, че ние като потребители на цялата каша доста сме се пренасочили и ние в тази насока и сме се превърнали в безподобни бичета, непрестанно стремящи се към глупостта наречена пари. останали са ни три мозъчни клетки: за ядене, трупане на кинти и секс. всяка допълнителна клетка вреди на мафията…
мене от това най ме боли: хора, които познавам и които смятам за интелигентни, се превръщат също в такива алчни животни.
Comment by Georg Hekt — 2006, March 1 @ 12:46 pm